reklama

Neiu mám rád.

Volá sa Neia. Má 41 rokov. Pravidelne, každý piatok, o desiatej ráno, zazvoní na moje dvere. A ja sa teším.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)
Obrázok blogu

Aby ste ma pochopili.
Teším sa na dve veci.
Poupratuje mi byt, a ja sa na nej „gastronomicky vybláznim“.
Neia je domáca. Mesačný plat za to, že upratuje, umýva riad, perie, žehlí, varí, 5 dní v týždni, 8 hodín denne, je v Brazílii od 80 do 100 euro.
Ja som spokojný s jedným dňom v týždni.
Okolo jednej si sadneme za stôl, a dame si obed.
Obed varím ja, a dám si záležeť, aby to bolo niečo, čo Neia nikdy predtým nejedla.
Nie je to ťažké. Neia síce vie variť, ale varí klasicke brazílske jedlá, ktoré si môžu dovoliť z neveľkého rozpočtu naozaj chudobnej rodiny.
Popri jedení STÁLE rozoberieme nejakú ZAUJÍMAVÚ tému.
- A toto je čo?
- To je šalát..s tuniakom, olivovým olejom, a bazalkou a..
- Nikdy som tunianka nejedla.
Pozriem na ňu. Pred očami sa mi vynoria tie desiatky lacných konzerv tuniaka, ktoré som za 6 rokov života v Španielsku požral, ktoré ma „zachránili“ pred smrťou hladom, a ktoré už teraz nechcem ani vidieť.
- A toto? To je kapusta?
- Tu je kapustný list…vnútri je mleté mäso s ryžou…a je to v paradajkovej omáčke..daj si.
Neia si dá. Pochváli.
- Jan, a prečo je tam u vás toľko vojen?
Pozriem na ňu. Začína časť „otázky a odpovede“.
- Toľko vojen? ..no ..sú..ale kde presne myslíš? – Na chvíľu sa zarazím. Neia, ako všetci chudobní na celom svete, má doma VEĽKÝ televízor, pri ktorom strávi VEĽA času, ale… aby bola lepšie informovaná ako ja?..ktorý strávim 15 hodín denne na internete?
- Tie čo robí ten Bush…čo on je zač?
- No. Ako ti to vysvetlím… on je evanielik,.. ako ty?
- Evanjelik?! – Neia zastaví vidličku s napichnutým kapustný listom pred otvorenými ústami. Neveriaco na mňa pozerá, ako keby som za to bol zodpovedný.
- Hej, spýtaj sa tvojho farára..a keď už sme pri tom farárovi..chceš víno?
- Ja nepijem.
- Ale víno, to je KRV KRISTOVA..
- Ja viem, ale.. nechcem..ďakujem…..tak teda evanjelik…
Neia nevie kde je Slovensko. Veľa do školy nechodila. Nástennú mapu sveta, ktorú majú doma, som jej daroval potom, čo sa ma jej 20 ročný brat Gilson spýtal, či Slovensko, Maroko, a Argentína susedia s Brazíliou.
On do školy nechodil vôbec. Je zahradník, rozpozná 20 druhov paliem.
- A tá polievka, prečo je taká fialová?
- Lebo tam je červená cvikla…ale sú v nej aj dva druhy mäsa..daj si na to smotanu.
- Smotanu? Na polievku?..hmm…a to prasa, čo máš na plagáte pri stole, prečo ohrýza to auto? …to je u vás normálne?
- Hmm... to, auto, to je Trabant, a to prasa, ..to je slávne filmove prasa, …vieš, jeho poznaju miliony ludi, lebo ono si zahralo v jednom dobrom filme.
- V akom filme?
- Čierna macka, biely kocúr, videla si?
- Nevidela,..nevidela som prasa jesť auto..Jan, a dnes nebudeš piť KRV KRISTOVU?
- Čo??
- KRV KRISTOVU..víno..
- Jááj,..som zabudol dať na stôl,..dáš si?
- Ja? Nie, ja si nedám..
- Ale ja si dám..dobre že si pripomenula..idem ho doniesť.
Keď som zistil, že VŠETCI moji známi, z kategórie „stredná vrstva“, majú domácu, ostal som zarazený.
Rýchlo som si zvykol. Okrem toho, že je to pohodlné, vytvorí sa tak miliónová armáda domácich, ktoré síce zarábajú málo, ale keby ich plat mal byť vyšší, veľa z nich by ostalo bez práce. Nikto by ich nenajal, a boli by na tom oveľa horšie. Viem, že to nie je idealne, ale ja som kapitalizmus nevymyslel.
Neia nie je obyčajná domáca. Predpokladám, že ako jediná domáca v Brazílii, pozná Ivana Brožíka. Môjho obľúbeného moderátora slovenského rozhlasu. Jeho POPOLUDNIE S ROZHLASOM, počúvam cez internet, spolu s Neiou. Nevadí, že v Brazílii je o 5 hodín menej, a teda pre nás je to „ráno s popoludním s rozhlasom“.
Neiu mám rád.
Pravidelne, každý piatok, o štvrtej poobede, za ňou zatvorím dvere.
Cez môj nádherný, čistotou sa lesknúci byt, sa vrátim do obyvačky. Do pohára si dolejem KRV KRISTOVU, a pripravujem recept a tému na budúci týždeň.

Jan K. Myšľanov

Jan K. Myšľanov

Bloger 
  • Počet článkov:  142
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSFT s.r.o.videoblog2008200720062005s OKS na večné časy a nikdy inzúrivá fikcia

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu